Rally

Már a HGP4M liga alatt elkezdett foglalkoztatni a gondolat, vajon egy számítógépes kormánnyal milyen lehet ezekkel a játékokkal játszani. Időközben megszereztem a jogosítványt, így a valósággal már tisztában voltam, viszont nem tudtam rászánni magam egy kormány megvételére (illetve a spórolt pénzem sem volt még meg rá).

A Colin McRae Rally-zás után (amiket szintén lepörgettem) képbe került egy bizonyos Richard Burns Rally, amiről sok jót hallottam akkoriban (és a mai napig egy fantasztikus fizikával rendelkező, brutális szimulátor), viszont billentyűzettel képtelenség volt vele játszani. Így eljött a pillanat, összeálltak a dolgok, és megvásároltam életem első számítógépes kormányát, egy Logitech Formula Force EX-et.

Ez a kormány 180 fokot forgott összesen (azaz: 90 fokot jobbra, és 90 fokot balra), eleinte jónak tűnt, de a 90 foknál nagyobb kanyarokban bizony koppant a végállásban, nekem pedig kéziféket kellett húznom a játékban, hogy be tudjak fordulni. A beépített bajnokságot így is sikerült megnyernem, majd ismét a neten keresgélve, ráakadtam a Rallysimfans.hu oldalra, ahol már online ment a verseny egymás ellen (egymás időeredménye ellen, mert a rally a rajt és a cél közötti időeredményről szól, nincs test-test elleni csata).

Közben rájöttem, hogy a továbbfejlődésemhez szükésgem lesz egy másik kormányra (ami már többet fordul), így eladtam a Formula Force EX-et, és egy kis plusz pénzt hozzárakva (illetve más versenytársak javaslatát megfogadva), megvettem a már 900 fokot forgó Logitech Driving Force Pro-mat.

Ezzel a kormánnyal már be lehetett rántani a kanyarokba a kocsit, a kéziféket pedig nem kellett olyan gyakran használnom. El is kezdtem a bajnokságot: az RBR-ről azt kell tudni, hogy nem igazán tolerálja a hibákat, tűpontosan kellett menned, mert ha eltaláltál egy követ - elment a futómű, vagy a fék, vagy elfolyt a motorolaj - ha pedig eltaláltál egy fát, a kocsi bizony elhalálozott, te pedig kiestél (nem volt restart, semmi). Szóval spannolt a másokkal való megmérkőzés, és rá kellett jönnöm: bizony, van hova fejlődnöm (szereztem az első idényemben pontokat, de sok volt még a hiba a vezetésemben).

Közben megalakult a FüReady Motorsport virtuális csapata, és egy nagyon jó közösség kovácsolódott össze ott akkor: egy idő után mi voltunk az egész bajnokság legnépszerűbb csapata, irigyelték a hangulatot, ami nálunk volt, az összetartást, és az egész miliőt, amivel mindig segítettük és támogattuk egymást.

Először 2009-ben lettem meghívva az első RBR-es díjátadómra (TME RBR Kupasorozat, Licensz kategória 3. hely), majd az Arrabona Rally Trophy 2011-es idényében lettem S csoport egyéni második.

Teltek múltak az évek - arról eddig nem tettem említést, hogy közben a való életben MNASZ időmérő sportbíróként is tevékenykedtem, szóval ugyan nem versenyzőként, de benne voltam a rallyzás világában - mikor eljött a 2012-es idény, és összeálltak a dolgok: megvolt a megfelelő kocsi (A8 Mitsubishi Lancer EVO 6.5 - imádom azóta is), a megfelelő beállítások, a rutin, valamint a sebesség.

Tehát jöttek az eredmények: számos kupahelyezés és győzelem után elkezdődött a 7. MRBRB, azaz a Magyar Richard Burns Rally Bajnokság (négy cikk született is róla a Duen.hu-n, a második és a negyedik fordulóról szóló összefoglalókban meg is vagyok említve), ahol a nyílt bajnokságban indultam, mely az abszolút elszámolástól eltiltott autókkal indulóknak (WRC, A8) lett létrehozva (ekkor jött be az a nemzetközi szabályozás, hogy regionális bajnokságokban top kategóriás autókkal nem lehetett indulni, amit átvett a Rallysimfans.hu is).

Annyira jól mentek a dolgok, hogy az A8-as autómmal (a WRC-k ellen) tökéletesen sáfárkodtam a helyezésekkel (csupán kétszer győztem összetettben - a kategóriában ez sokkal többször összejött) viszont konstans volt a teljesítményem, így csúcsra értem a virtuális rally-ban, mind a nyílt országos bajnokságot, mind a WRCC-A8 kategóriát is sikerült megnyernem.

A díjátadót Karancsberényben rendezték, ahol a résztvevőket az ott megjelent rally-sok meg is autóztatták, erről a következő videó készült:

Nagy élmény volt, ahol én a Volvommal max. 20 km/h-val araszoltam, ott ez a Lada szinte átrepült. Ami pedig utána következett, az megkoronázása volt a bajnokságba vetett rengeteg befektetett energiának és időnek (erre az alkalomra külön csapatpólót is csináltattam, illetve a teljesség kedvéért a bajnokság második helyezettje Szőcs Attila lett, míg a harmadik Pepich Zoltán, a végeredmény pedig a lenti linken megtekinthető).

2014-ben még megnyertem az ERC bajnokságot N csoportban, majd a rá következő év volt az utolsó, amikor aktívan tekergettem a Rallysimfans.hu-n a kormányt: két bajnokságban is (ERC, WRC) második lettem, alulmaradtam ugyanis egy bizonyos Ranga Petivel szemben.

A jelenleg is elérhető statisztikám így áll: 2973 elkezdett rally, 1780 befejezett verseny, 15517 szakasz (103111 km)

Plusz extra: van két "onboard" videóm, melyeken Semetin RBR szakaszain zúzok (a videók minősége miatt elnézést kérek, amúgy ezen felvételek hitelesen átadják, annak idején mivel és hogyan játszottam).

A Rallysimfans.hu-n ezt követően stagnálás volt tapasztalható (nem indult újabb magyar bajnoki idény, bezzeg most reneszánszát éli az oldal, több százan játszanak még mindig), illetve akkor jött be az új fizikára épülő rendszerük (NGP), így azért, hogy ne rozsdásodjak be, ismét új irányba indultam: a VSR.hu-n több ingyenes bajnokság is indult, többek között a Dirt Rally-val (szerintem ez - és a továbbfejlesztése, a Dirt Rally 2 - az egyetlen rally-s játék, ami kellőképpen komoly és embert próbáló, viszont az RBR-hez még mindig nem mérhető).

Szóval Dirt Rally: át kellett konvertálnom az RBR tudásomat, ami annyiban sikerült, hogy 2017-2018-ban egyéni 3-ik lettem, így mehettem a díjátadókra (ismét gokartozhattam - nem mintha ezzel bármi baj lenne - vagy megnézhettem a profi felszereléseket a Hyp-R Zone Szimulátor és VR Klubban).

Illetve egy kedves meghívásnak is eleget téve, megmérettettem magam a SimRace Series oldalon is (milyen érdekes, hogy egyes nevek visszatérően előfordulnak, pl. Szőcs Attila ekkor legyőzött, korábban pedig én tettem ugyanezt vele a Rallysimfans.hu-n - de azért itt is közel voltam - illetve Pongrácz Tamással már a HGP4M ligában is megmérkőztem).

Később kezdett megkopni a tempóm, illetve a rally-zással párhuzamosan pályaversenyzőként is próbáltam autózgatni, mert hát mégiscsak F1-en "nevelkedtem" és kerestem az újabb kihívásokat, így tulajdonképpen visszatértem oda, ahonnan elindultam.

MNASZ időmérés

A rally-zással kapcsolatban - pár mondat erejéig - szeretnék megemlékezni az MNASZ időmérő pályafutásomról is, ami sok szép emléket adott az életembe. Mikor bekerültem a közösségbe, nagyon boldoggá tett a tudat, hogy hús-vér részese lehetek a sportnak, amit szeretek, ráadásul "amíg szurkolóként máskor is ott álltam a pálya szélén, időmérőként ugyanezt csináltam, és még fizettek is érte".

Jártuk az országot, volt időszak, amikor a mi pécsi csapatunk - Jelen István csapata - mérte a magyar rally OB majdnem összes versenyét, szerintem pont jókor voltam jó helyen, mert a top WRC-k (majd később top rallyautók) pár méterre tőlem rajtoltak (vagy éppen értek célba), szuper volt a hangulat, az éjszakai haza autózások, hazaérve a hajnali kipakolások... A csúcs mindenképp a 2010-es ERC Mecsek Rally volt, nemzetközileg is letettük a névjegyünket.

Szomorú, hogy pont az ERC-t követően áldozott le az időmérésünk csillaga, később sportbíróként pedig nem éreztem magam kellőképpen felkészültnek ahhoz, hogy benne maradjak a sportban.

Végezetül pedig álljon itt egy kis képgaléria + pár videó, amiket ezen évek alatt gyűjtöttem össze azokról a dicső időkről (a rendezői matricákból álló montázs azóta is a szobám falát díszíti, ahol pedig az út szélén egy fehér Suzuki áll - vagy éppen egy zöld Volvo - ott én voltam az időmérő sportbíró):

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el