Makettek, modellek

Bár kicsit eltérek a tárgytól, de talán az autó és autósport kategóriába beletartozik, miszerint egy másik hobbimból kiindulva, szép számú makett-modell gyűjteménnyel rendelkezem, melyeket a következőekben fogok bemutatni.

Kisgyerekként abban a szerencsés helyzetben tudhattam magam, hogy el voltam látva szép számmal kisautókkal (és nagy autókkal is, amikbe Lego embereket ültettem), de ezeket még csak játékra használtam, boldogan.

Később, már Schumacher rajongóként, a játékboltokban vágyakozva néztem a polcokon (vagy épp a vitrinben) lévő, komoly F1-es modelleket, számomra (és a családom számára) megfizethetetlen árakon. Viszont 1996-1997 körül eljött a pillanat, mikor megpillantottam az első szép kidolgozású, a többihez viszonyítva akkor modern versenyautót 1:24-es méretarányban, ideális áron, szóval rohantam haza a zsebpénzemért, hogy megvásároljam Schumi 1996-os F1-es autóját, egy Bburago Ferrari F310-est. Ez lett az első autó, ami már nem játékra lett használva, hanem nagy becsben felkerült a polcra.

Igen ám, viszont ez a koncepció nem nagyon felelt meg az akkori elvárásaimnak, mivel ennek a Ferrarinak még nem volt emelt az orra. Viszont nem kellett sokat várni a következő példányokra, szintén a Bburago kínálatából, ugyanis megjelent következő évi, 1997-es Ferrari F310b, majd a 1998-as Ferrari F300.

Ezeknek nagyon örültem, viszont később a Bburago-tól elkerült az F1-es Ferrari-k gyártási joga a Mattel-hez, akik sokkal szebb kivitelben, de számomra már megfizethetetlen áron kezdték el árulni a modelleket.

Nem volt mit tenni, keresnem kellett új alternatívákat, és a játékbolt makettező részlegének polcain akadtak is dobozok F1-es autókkal, viszont fogalmam sem volt róla, hogy ezeket hogyan kell megfelelően összerakni (alap szinten valamit már sejtettem, mert kisebb - egyszerűbb - repülőgép maketteket korábban is kaptam ajándékba, de pl. nem festettem ki őket és játékra lettek használva, így hamar tönkre is mentek sajnos).

Jó - gondoltam egyet - álljunk bele a dolgokba, vegyük meg az első makettemet, valamint a szükséges festékeket meg mindent, ami kell hozzá: hát, a segítségül hívott eladóval diskurálva jöttem akkor rá, hogy a kellékek majdnem annyiba (vagy akár többe) fognak kerülni, mint maga a makett, így osztottam-szoroztam, szerencsére pont kijött a pénzemből, így kifizettem: egy 1:24-es (hogy passzoljon a modellekhez) Revell Williams-Renault FW19-est.

Nulláról, segítség nélkül mindig nehéz elindulni, viszont ahogy a mondás is tartja: "gyakorlat teszi a mestert", ez alapján szerintem nem végeztem olyan rossz munkát, bár a képeken már picit megviselt ezen első makettem (pl. a visszapillantó tükör valahogy letörött és elveszett, így gyufaszálból kellett újat varázsolnom hozzá), de lássuk be: a több, mint 20 év azért mégiscsak sok idő.

Kanyarodjunk vissza a Schumi vonalra: Ferrari F310b-m már volt Bburago modellben, viszont a Williams-ből kiindulva látható volt a kidolgozottságbeli különbség, így a következő egy Revell kivitel lett (fogalmam nincs, mi történt a kerekeivel, a vitrinben állva egyszer csak észrevettem, hogy ilyenek lettek), majd elkezdtem megvásárolni a piacon lévő többi, a Revell kínálatában szereplő F1-es autókat (ez a széria az 1997-es szezont öleli fel, így először jött egy Jordan-Peugeot 197-es, majd a McLaren-Mercedes MP4/12-es).

Ennek a korszakomnak a csúcspontjai pedig: egyszer Schumacher 1994-es, világbajnoki 1:24-es Revell Benetton-Ford B194-ese (aminek a motortakaró burkolatát már le lehetett venni), illetve az első 1:20-as makettem, a Tamiya McLaren MP4/13-as (szintén levehető motortakaróval).

Később még vettem egy 1:24 Revell Jordan-Mugen Honda EJ10-est, ami aránytalanul pici kerekekkel érkezett, így ez szerintem egy hibás széria volt a gyártótól.

Jött a gimnázium, majd a továbbtanulás, nem igazán volt idő makettezésre, végül egy későbbi Karácsony alkalmával az öcsém ajándéka hozott vissza ebbe a világba: megkaptam tőle ugyanis a kedvenc rally autóm makettjét, az 1:24 Tamiya Mitsubishi Lancer EVO6-ot (gondolom az RBR-es csúcsra jutásom ezen autóval is szerepet játszott).

Ismét feltörtek bennem az emlékek, és ahogy a szimulátorozásban, úgy a makettezésben is eljött a rally autók időszaka: az EVO6-ot (mindegyik 1:24 Tamiya) követte újabb kettő Mitsubishi Lancer (EVO5 - aszfalt futőművel, és a WRC), majd egy Subaru Impreza S7 WRC, végül pedig egy Toyota Corolla WRC.

Kezdtek felpörögni az események (volt egy repülős kilengésem is, egy 1:144 Revell Boeing 747-400 személyében), szóval vissza az F1-hez: újabb ajándékként érkezett egy 1:24 Revell Red Bull Racing RB8, majd Schumi visszatérő Mercedes-e (1:24 Revell Mercedes GP Petronas MGP W01), szülinapomra az 1:24 Revell Ferrari F2007, és a nagyobb méretű makettek: 1:20 Tamiya Ferrari F189, 1:20 Tamiya Tyrell-Ford P34 (a hatkerekű), és végül két legendás autó Ayrton Senna múltjából: 1:20 Fujimi McLaren-Honda MP4/6, illetve a szomorú sorsú 1:20 Fujimi Williams-Renault FW16.

Most pedig következhetnek a modellek: családi szokásunkká vált (mondjuk én vezettem be), hogy a korábbi és jelenlegi, valós autóink modell verzióját emlékként megörökítsük, így lettek megvásárolva 1:43-as méretarányban apukám korábbi autói (amiket mozgássérültként vezetett: Trabant 601, Ford Granada, Mitsubishi Colt, Fiat Uno), illetve a már általam vezetett (Suzuki Swift Sedan, Volvo S40), később tulajdonolt példányok (a BMW E39 1:24-es, de van mellette egy 1:43-as BMW E39 M5, ami "álmaim autója", mert E39-ből sosem elég).

Az előzőekből kiindulva pedig (és a GTR-Masters-es sikereimnek köszönhetően) a monitorom alatt megtalálhatók azon TCR autók, amikkel versenyeztem: elsőként a Honda Civic TCR, a bajnoki címeket hozó gyönyörűségek (Audi RS3 LMS TCR, Seat Cupra TCR - MK3-assal nyertem, MK4-essel pedig rengeteget autóztam, de abból nincs modell verzió), és végül a mostani Hyundai Elantra N TCR.

Akad egy kakukk tojás is, ugyanis nem maradhatott ki a sorból a híres 2019-es Hyundai i30 N TCR, mellyel Michelisz Norbi megszerezte a túraautó világkupa bajnoki címét (ezt úgy éreztem, mindenképp emlékként be kell szereznem).

A legutóbbi elkészült darab pedig a 2022 Karácsonyán - szeretett öcsémtől kapott - 1:20 Fujimi Ferrari F2003-GA, mely az első olyan Ferrari-m, amivel Schumi világbajnokságot nyert.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el